سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاران عاشق
 
نسل جوان امروز

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان شرکت‌کننده در کاروانهای راهیان نور:

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان شرکت کننده در کاروانهای راهیان نور، دوران دفاع مقدس را قطعه ای نورانی و برگ زرین از تاریخ کشور و انقلاب خواندند و با تأکید بر اینکه کاروانهای راهیان نور یکی از جلوه های پاسداشت آن دوران است، گفتند: قدرتهای بین المللی، جنگ 8 ساله را با هدف از بین بردن انقلاب اسلامی، به ملت ایران تحمیل کردند اما عظمت، فداکاری، ایمان، تدبیر، شجاعت و بصیرت جوانان موجب شد که جنگ به نفع ملت تمام و انقلاب اسلامی ریشه دارتر و قوی تر از گذشته شود.

رهبر انقلاب اسلامی، عزت، اقتدار، امنیت، استقلال، آزادی و سلامت امروزِ کشور و ملت را مرهون 8 سال دفاع مقدس دانستند و تأکید کردند: دوران دفاع مقدس یک ذخیره است که باید برخلاف خواست دشمنان که درصدد بفراموشی سپردن آن هستند، برای پیشرفت کشور و رشد ملی و آمادگی مردم و جوانان در میدانهای مختلف، همواره زنده بماند و مورد تجلیل قرار گیرد.

ایشان، کاروانهای راهیان نور را یک مبارزه عظیم مردمی برای زنده نگه داشتن آن دوران پرعظمت خواندند و با اشاره به ابعاد گوناگون و ناگفته دفاع مقدس، افزودند: یکی از این ابعاد، تحلیل چرایی آغاز جنگ تحمیلی است که علت آن را باید در عظمت و ابهت انقلاب اسلامی و مرعوب شدن و وحشت قدرتهای مسلط آن زمان در دنیا، جستجو کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تخت قدرتِ قدرتمندان غرب و شرق را با نام اسلام، به لرزه درآورد، خاطرنشان کردند: با گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در منطقه و در میان ملتهای مسلمان در همان سالهای ابتدایی، قدرتهای سلطه گر بشدت نگران شدند و درصدد برآمدند تا به هر قیمتی که می توانند، انقلاب را از بین ببرند بنابراین صدام را که شخصیتی خودخواه و ظالم بود، برای آغاز جنگ و حمله به ایران، تشویق کردند.

ایشان با اشاره به حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی امریکا و اروپا بویژه انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین شوروی سابق از رژیم بعثی صدام، گفتند: در اواسط جنگ، فرانسه پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خود، و آلمان رسماً و علناً مواد شیمیایی در اختیار صدام قرار داد که هنوز پس از گذشت 30 سال از پایان جنگ، بازماندگان زیادی گرفتار آثار آن هستند و تعداد زیادی نیز بر اثر همان مواد سمّی شهید شدند.

در مقابل این حمایت‌های جهانی از رژیم بعثی، جمهوری اسلامی ایران، تنها چیزی که در اختیار داشت، ملت با ایمان و رهبری مقتدری همچون امام بزرگوار بود که در نتیجه آن، همه تلاشهای قدرتهای شیطانی دنیا، همچون تیری به سنگ خورد و ملت ایران، در 8 سال دفاع مقدس بر همه قدرتها پیروز شد.

دفاع جوانان ملت ایران در جنگ 8 ساله، دارای ویژگی‌ها و خصوصیات فوق العاده ای بود که عبارتند از «عزم و اراده قوی»، «ایمان مستحکم»، «شجاعت و فداکاری»، «ابتکار و نوآوری» و «عبادت و توسلات معنوی».  حضرت آیت الله خامنه ای، دوران دفاع مقدس را انسان ساز خواندند و افزودند:

همت‌ها، خرازی‌ها، باکری‌ها، برونسی‌ها، چیت سازیان‌ها و هزاران جوان دیگر، انسانهای معمولی بودند که جنگ آنها را به اسطوره های عظیم و چهره های ماندگار و ستاره های درخشان تبدیل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان ویژگی‌های بارز جوانانِ دوران دفاع مقدس گفتند: عبادت، خردمندی و تدبیر، دلیری و شجاعت، فداکاری و ایستادگی، و بصیرت ویژگیهای ممتاز این جوانان بود که از آنان، شیران روز و عابدان شب ساخته بود و بر همین اساس امام (ره) با نگاه عمیق خود، تربیت چنین جوانانی را فتح الفتوح خواندند.

حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به جوانان خاطرنشان کردند: آینده کشور متعلق به شما است. اگر خود را با چنین خصوصیاتی پرورش دهید قطعاً کشور در آینده نزدیک، در همه زمینه ها، به اوج تعالی و کمال خواهد رسید.

ایشان افزودند: دشمنان و بدخواهان این ملت، قصد داشتند هنگامی که نوبت به جوانان این نسل می رسد، نامی از اسلام و انقلاب باقی نماند و امریکا مسلط بر همه امور کشور باشد و حملات سخت و نرم خود را با این نیت ادامه دادند اما اکنون با نسلی مواجه هستیم که ایمان، استعداد و شکوفایی و اقتدار او از نسل اول بیشتر است و این نسل برای عقب راندن دشمن از نسل های قبل آماده تر هستند.

با وجود چنین جوانانی و با حرکت هایی همچون راهیان نور، دشمن در مقابل ملت ایران، همچون چهل سال گذشته، هیچ غلطی نمی تواند بکند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته آزار و اذیت هایی همچون تحریم های اقتصادی و یا تبلیغات سوء خواهند کرد اما این آزارها، حرکت عظیم ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.

ایشان در پایان سخنان خود توصیه هایی هم برای کاروانهای راهیان نور داشتند :

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: همه دستگاهها به این حرکت کمک کنند، ابعاد فرهنگی و اجتماعی راهیان نور هرچه بیشتر تعمیق شود، در روایتگری حوادث و مسائل، امانت رعایت و از اغراق پرهیز شود، حوادث برجسته دوران دفاع مقدس در کتابهای درس گنجانده شوند، و ایمنی مسافران کاروانهای راهیان نور حتماً رعایت شود.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، راهیان نور را ظرفیتی برای افزایش توان بازدارندگی و قدرت دفاعی کشور دانست و گفت: در سال گذشته حدود شش میلیون نفر که اکثریت آنان را جوانان تشکیل می‌دادند، از 57 یادمان دفاع مقدس در هفت استان کشور بازدید کردند. 

 


نوشته : قاسمی     |     () نظر